Friday, October 4, 2013

Swollen + Fever

Alamdulillah hari ni badan rasa dah sihat. 2 hari lepas aku demam sebab breast swollen. Allahu!! biarpun dah 2nd time kena camni tapi rasanya inilah yang paling teruk. Awal subuh hari pertama dah rasa bengkak.Rasanya aiman dah banyak hisap susu,tapi sebab air susu terlalu banyak agaknya kan,memang tak dapat kontrol air susu ni. Aku dah pump start rasa sakit sikit dan dah kencang sikit breast tu.Lepas pump terpaksa kejutkan aiman untuk hisap susu,tapi aiman dah terlalu kenyang dan tertidur sampaikan menitis air susu aku dekat muka dia. Lepas tu aku sambung lah tidur semula. Dekat waktu subuh kiranya dalam pukul 5 pagi, situ dah mula rasa sakitnya,badan pun rasa sejuk mengigil nak demam,badan rasa lemah semacam.Bangunkan anak bagi susu,tapi hampeh sakit siot!! nipple pun dah keras,bagi hisap sebelah ada ok sikit.Sebabkan breast belah kanan ni air susu tak kuar,demam aku jadilah masa tu. Apa lagi emosi tak keruan,nasib baik husband amik cuti tolong itu ini seharian. angkat anak untuk susukan pun dah tak larat. Masa tu nangis jelah yang aku tahu.

Husband dah tolong sedaya upaya hilangkan bengkak,macam cara dah kami buat masa tu,dari pump sampai picit sendiri supaya air susu keluar.lebih dari 10x dah tuamkan breast dengan air suam. Tapi bengkak tak juga surut.Asyik nangis jer sampai husband tak sampai hati agaknya,bawalah kita ni gi klinik.So doktor bagi ubat demam,antibiotik,tahan sakit dan ubat turunkan bengkak. Then doktor pun ada bagi advice supaya usaha lagi pump,memang normal rasa sakit tu kata si doktor. Herm doktor yang rasanya aku :P
Sampai rumah,makan nasi sikit then makan ubat.lepas tu usaha sampai banyak air susu kuar.Alhamdulillah keluar gak,ada rasa selesa sikit dah,tapi demam tu Allah nak bagi extra test untuk aku,pi aku kuatkan semangat untuk anakku,kasihan dia kalau aku asyik manjakan demam tu.Selang 20 minit aku susukan aiman then pump pastu susukan dia lagi.Akhirnya kebah juga bengkak tu.Inilah agaknya pengorbanan ibu-2 kita. Sakit beranak jangan cakap,belum dikira sakitnya bersengkang mata saat anak meragam diusia sebulan awal,sakit breast bengkak camni.walaupun aku ni rajin susukan anak,rajin pump susu,mungkin Allah nak uji aku.Sebab satu anugerah dan pahala ketika menyusukan anak.Terima kasih Ya Allah!!

#terima kasih pada en.suami yang sweet. love u sayang

No comments:

Post a Comment